onze eerste volle week stage - Reisverslag uit La Latina, Spanje van Myrthe en kim - WaarBenJij.nu onze eerste volle week stage - Reisverslag uit La Latina, Spanje van Myrthe en kim - WaarBenJij.nu

onze eerste volle week stage

Door: Kim en Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe en kim

07 Februari 2015 | Spanje, La Latina

Hola Señorita’s y Señors,
Deze week hebben we onze eerste hele week stage gehad. Wat was dit wennen zeggen, lange dagen en laat thuis dus erg moe! Zo zijn we de meeste dagen weg van 07:45 tot 19:30 of 21:30

Myrthe begon Maandag alweer goed, namelijk dat ze haar metrokaartje net kon omzetten naar een nieuwe dag. Stond ze dan weer “uhm can you help me? My ticket doesn’t work”. Zo is het de hele week ‘s morgens nog gegaan. Donderdag zag de mevrouw haar aankomen en stak haar hand al uit om het kaartje te pakken haha! Maandag aangekomen op stage was het allemaal vrij eng. Ze wist niet zo goed wat te verwachten en wat ze moest doen. Maar de collega’s hebben haar super opgevangen en alles uitgelegd. Alleen haar naam vonden ze nogal moeilijk uit te spreken. Myrthe’s Spaanse naam is namelijk Marthe, toch probeert iedereen haar naam goed uit te spreken maar het blijft lastig. Maandag startte Myrthe in de 2 jarige klas van Dolores. Dolores was haar stem kwijt dus een beetje hulp was wel fijn. Eerst keken de kinderen met grote ogen naar Myrthe en durfde niet in haar buurt te zitten. Maar naar het voorstellen en toen ze mochten spelen kwamen ze allemaal op haar heen zitten. Mythe heeft haar ogen uitgekeken. De Kinderen van 2 jaar zijn namelijk al helemaal zindelijk. Op een gegeven moment ging de klas van Dolores zwemmen dus kon Myrthe niet helpen, daarom ging ze naar de andere 2 jarige klas van juf Blancka. Daar kwam al een meisje die haar even ging vertellen door middel van de verjaardagen wie welk kindje was en hoe ze heette. Als Myrthe vervolgens de naam verkeerd zei was het No en zei ze de naam nog een keer. Daarna heeft ze Myrthe de betekenis van jongen (Ninjo) en meisje (Ninja) gezegd ( dit vergeet ze dus niet meer.)
’s maandags is Myrthe om 5 uur klaar met stage aangezien ze 7 uur Spaanse cursus heeft, en haar stage 1 uur en 15 minuten reizen is met de metro. De Spaanse cursus ging op zich maandag wel vrij goed. Maar Kim en Myrthe waren wel kapot toen ze eindelijk om half 10 thuis kwamen. De verder verloop van de week ging vrij goed, Myrthe heeft beetje bij beetje de kinderen leren kennen, al is het vrij lastig aangezien ze in 3 klassen staat! Beide 2 jarige klassen en ’s middags ook nog in de 3 jarige klas. ’s middags krijgen de kinderen hier warm eten, Myrthe heeft echt met grote ogen staan kijken hoeveel de kinderen kregen en ook met wat voor bestek ze moesten eten. (namelijk lepels waar wij grote mensen van eten). Vervolgens gingen de kinderen na het eten een siesta houden. Dit gebeurt dus in de gymzaal op een soort veldbedjes allemaal naast elkaar. Iedereen gaat dan de kinderen in slaap sussen (die moeilijk in slaap vallen). Om 2 uur is het dan etenstijd voor de juffen, ook de juffen krijgen warm eten! Best wel wennen dus, vooral de combinaties haha! Na 20 minuten gaan ze allemaal naar een klaslokaal en gaan de juffen zelf ook siësta houden. Om 3 uur is het dan de kinderen parfum opspuiten (uit een megagrote fles), de haren doen en het gezicht schoonmaken. Dan gaan Myrthe nog even helpen bij de 3 jarige kinderen. Om vervolgens om 4 uur weer terug te gaan naar de beide 2 jarige klassen om afscheid te nemen van de kinderen. Om kwart voor 5 mogen de juffen naar huis. Myrthe blijft op Dinsdag en Donderdag nog tot 6 uur helpen totdat de meeste kinderen zijn opgehaald.
Donderdag vroeg Dolores of Myrthe de kring al een keer wilde leiden, maar dit vond ze nog erg eng dus heeft ze afgesproken dit volgende week te doen.
Het is de afspraak met stage dat Myrthe 1x per week sowieso de kring moet leiden en 1x per week een activiteit moet doen. Voor Myrthe nog wel een uitdaging omdat ze zich hier nog afvraagt wat ze precies mag doen en geen fouten wil maken. Maar volgende week gaat ze het doen en van fouten kan je alleen maar leren! Ook haar begeleidsters hebben haar dit gezegd. Liever van alles doen en dan verbeterpunten horen dan afwachten totdat je zeker weet hoe iets moet. Hier gaat Myrthe aankomende week dus erg aan werken!

Kim haar eerste stageweek

Maandag was het op stage vooral veel meekijken en af en toe op aanwijzing meehelpen. Dinsdag begon ik met een nieuw voornemen, ik zou gewoon van alles proberen en deed ik iets niet goed dan hoorde ik het wel. Kinderen aansturen, meehelpen met hun werkjes en eten geven zat er aan het eind van de week dan ook al helemaal in! Net als bij myrthe stond ik wel te kijken van het eten, sommige kinderen zaten half te kokhalsen en dan waren ze pas op de helft! Ook valt het me op dat ze hier niet opletten of kinderen hun handen wassen na de wc, dus een van mijn activiteiten gaat over handen wassen! Ik heb de dochter van een van de begeleiders van madrid students in de klas en die vertelde me woensdag al dat ze erg tevreden met me waren, Gelukkig=D Toen ik donderdag vroeg of ik iets kon veranderen zei mijn begeleidster van Brains van niet ze was erg tevreden en ik was een grote hulp voor haar. Wel moet ik op mijn stage veel trappen lopen en dat zorgde best wel voor spierpijn! Nog nooit zoveel trappen gelopen en bij ons appartement, bij de metro, spaanse cursus en ik dan nog op stage! Verder heb ik 25 kinderen van 3 tot 4 jaar in de klas en allemaal drukte makers! Gelukkig mag het de pret niet drukken en met een naam als GO Kim die de kinderen me hebben gegeven blijf ik zeker me beste beentje voor zetten!

Gisteren hebben we allebei een lui dagje gehouden, even een dagje om bij te komen en iedereen weer bij te praten over de eerste week. Ook zijn we boodschappen gaan doen voor het weekend en volgende week. Maar wat moeten we beide toch nog wennen aan het feit dat hier bijna geen groentes zijn. Ze hebben hier alleen maar: wortels, prei, paprika, komkommer, sla en een soort soepgroente pakket die je nog zelf moet snijden. (ze kennen hier geen gesneden groentes haha). Ook hebben we onze huisgenoot geholpen met de diepvries schoon te maken. Hij ging namelijk niet meer dicht van het ijs en dit was heel vervelend. (denk aan natte vloer dus natte sokken/voeten). Dit was nog een heel groot karwei wat een ijs bah! Vandaag zijn we even een B ov- kaart gaan halen voor Myrthe (anders staat ze Maandag weer met haar 10 rittenkaart) en we zijn even een kijkje gaan nemen in het museum in de buurt! Zo is Myrthe er achter gekomen dat vroeger de eerste zoon naar de vader vernoemt werd. Ze zei namelijk waarom zijn er zoveel koningen die Philippe heten, werden ze op naam uitgezocht? Haha! Verder vandaag heel veel lol gehad, lekker Nederlands praten in de metro en mensen ons maar raar aankijken van huh waar hebben zij het over. Wij kunnen de Spaanse mensen wel niet verstaan maar zijn ons lekker ook niet haha! Verder is het hier ook vrij koud! Overdag is het ongeveer 6 graden en ’s nachts vriest het een beetje. Verder is het in Spanje normaal om ‘s nacht’s om half 1 de kliko’s leeg te gaan maken. Vandaag hebben we verder beide onze haren geverfd! Dit was voor Kim nog een groot karwei met Myrthe’s dikke haar. Hetzelfde gold voor het uitspoelen. Half zittend, liggend met het hoofd in de douche. Alles zeiknat waaronder wijzelf ook maar wat een schik hebben we gehad! Geweldig! Vanavond gaan we lekker tikka masala eten. Jammie!! Wij hebben hier trouwens nog wel een grappig manier om de sokken op te hangen! Zie foto haha!

Nog succes daar in Nederland, we missen jullie en we hopen jullie ons ook wel een beetje.

Veel liefs Kim en Myrthe